2011-06-05
 21:05:59

Ett nytt fokusområde i mitt liv

Det känns så skönt att det är söndag imorgon också, dvs. Johan är ledig. Jag gillar dagarna då vi kan vara tillsammans alla tre. Då är ju familjen komplett. Imorgon ska vi till I20 och träna inkallning. De här två första veckorna med Mille har jag tagit varje dag som den kommer och gjort lite vad som känns bäst, men till veckan ska jag verkligen börja öva med honom, ordentligt. Vi har ju börjat lite smått i vissa situationer och han går ju verkligen framåt, utan att vi egentligen gör så mycket. Men det känns ju såklart jätteviktigt att träna honom nu så fort som möjligt innan man vänjer honom med "ovanor".

Här är några områden jag ska börja fousera på:
- Inkallning. Vi vill ju kunna ha honom lös så mycket som möjligt i framtiden, men då krävs det ju att man kan lita på att han kommer till oss vid inkallning.
- Sitt, ligg och vacker tass. Känns ju som basic att man ska lära sina hundar sånt och det har vi också påbörjar i och med att vi ger honom mat. Där har han också gjort framsteg. Från början hetsade han fram och skulle slänga sig över skålen, men nu har han insett att han ska ta det lugn och vänta tills vi säger varsågod.
- Koppelträning. Det har vi ju redan börjat med och jag tycker att han är jätteduktig. Sen finns det såklart grejer att jobba på ändå. T.ex så blir han hetsig när någon går eller cyklar förbi. Så i veckan ska vi öva på att han ska lägga fokus på oss istället för på annat. Men det känns ju som att det har en del att göra med inkallning också, att få hans uppmärksamhet.

Sen finns det såklart flera andra smågrejer som vi ska öva på.

Jag är så taggad och motiverad. Allt för att både han och vi ska må bra när han bli vuxen hund!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: